کارت ساده PVC ( خام )

کارت ساده pvc

 

 

کارت ساده PVC 

 

کارت ساده PVC از پلی وینیل کلراید  که همان پلاستیک فشرده ساخته شده است. این کارت ها در دو دسته کلی تولید می شوند:

  • کارت پی وی سی معمولی
  • کارت پی وی سی هوشمند

 

 

ابعاد استاندارد کارت های پی وی سی ۸٫۵ در۵٫۳ سانتی متر است. اما رنگ و ضخامت کارت ها متفاوت است.

  • 300 میکرون 
  • 500 میکرون 
  • 760 میکرون
    کارت های بانکی دارای ضخامت 760 میکرون ضخامت میباشد.

مزایای کارت ساده PVC (خام ) :

 

  • دارای قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • دوام و ماندگاری بالا
  • امکان چاپ در رنگ های مختلف
  • ضد فرسایش و مقاوم در برابر دما
  • دارای خاصیت ضد آب و ضد رطوبت

چاپ کارت ساده PVC با استفاده از چابگرهای مخصوص انجام میشود .

به این دستگاه های چاپگر پرینت کارت گفته میشود.

چاپ افست

چاپ دیجیتال

در ادامه به توضیح هر یک از ورش های چاپ کارت PVC میپردازیم

کارت پی وی سی خام

چاپ افست چیست ؟ 

چاپ افست یکی از جدیدترین و رایج ترین تکنیک ها در صنعت چاپ است که بهترین انتخاب برای چاپ کارت های پی وی سی در تیراژ های نسبتاً بالا است. کارت پی وی سی چاپ افست با دستگاه های پیشرفته در چاپ خانه های مخصوص برای چاپ کارت ها انجام می شود و با وجود کیفیت بالایی که ارائه می دهد، از نظر قیمت بسیار به صرفه است.

این روش نسبت به سایر روش های چاپ کارت پی وی سی سریع تر است. در واقع با استفاده از این تکنیک می توان کارت های متعددی را چاپ کرد.

به عبارت دیگر این روش برای چاپ در مقیاس کوچک مقرون به صرفه نیست. چاپ افست به دو صورت چاپ خشک و معمولی انجام می شود، که در چاپ معمولی برای گزینش جوهر توسط پلیت از محلول آبی استفاده میشود ، در حالی که در چاپ خشک از محلول رطوبت دهی استفاده نمی شود.

در تکنیک افست ابتدا طرح مورد نظر برای چاپ بر روی یک صفحه فلزی به نام زینک منتقل می شود، سپس با مواد شیمیایی به گونه ای این صفحه را حساس می کنند که تنها نوشته ها و تصاویر آن جوهر چاپ را به خود میگیرند، و در مرحله بعد زینک ها به چاپ خانه ارسال میشوند . آن بخش هایی از زینک که بی رنگ هستند با یک غلتک مرطوب میشوند، و سپس با غلتک بر روی آنها جوهر زده می شود. از آنجا که جوهر چرب است، آن را بر روی قطعات مرطوب نمیشیند و بلکه تنها بر روی بخش های خشک جوهر قرار میگیرد.

انواع چاپ افست برای کارت ساده PVC

  • سینگل : در روش چاپ افست سینگل مات یا کارت تک ، ابتدا در چاپگر، داده های ثابت به روش افست روی کارت ها درج می شود و سپس چاپگر دیجیتال اطلاعات متغیر را روی کارت ها چاپ می کند. برای چاپ اطلاعات متغیر، یک باکس سفید در نظر گرفته می شود، زیرا اطلاعات را نمی توان در بخش هایی که قبلاً چاپ شده اند چاپ کرد. سپس اطلاعات لازم توسط دستگاه چاپ پی وی سی در آن قسمت چاپ می شود.
  • چاپ لمینتی : چاپ افست لمینت برای چاپ درتیراژهای بالا استفاده می شود.در این روش تولید کارت و چاپ به صورت همزمان انجام می شوند و سپس یک لایه ورقه ای بر روی کارت قرار می گیرد. این اجازه می دهد تا مشتری امکان شخصی سازی  و چاپ اطلاعات متغیر مانند بارکد، چاپ سریال، نام و نام خانوادگی، کد ملی، امباس و … را داشته باشند.

کارت ساده PVC

چاپ دیجیتال چیست ؟ 

چاپ دیجیتال نوعی چاپ است که می توان از آن برای چاپ کارت های پی وی سی در تیراژ پایین استفاده کرد. این روش از طریق کارت پرینت انجام می شود. کارت های چاپ شده با این تکنیک کیفیت خوبی دارند و با سرعت قابل توجهی چاپ می شوند. این روش به کاربر اجازه می دهد تا کارت پی وی سی را بلافاصله پس از درخواست در تیراژ پایین چاپ کند. همچنین می توان از آن برای تغییر طراحی و اطلاعات کارت استفاده کرد. این مهم است که توجه داشته باشید که هزینه چاپ دیجیتال بیش از روش های سنتی، مانند چاپ افست میباشد.

این تکنیک از طریق ماشین های چاپ دیجیتال و به طور مستقیم توسط کامپیوتر بر روی کارت های پی وی سی انجام می شود. برای چاپ، چاپگرهای کارت باید به یک کامپیوتر متصل شوند. این کامپیوتر اطلاعاتی مانند تصاویر و متن راکه برای چاپ به آن ها نیازاست را به چاپگر ارسال می کند. رایج ترین استفاده ازچاپ دیجیتال، شخصی سازی کارت های اعتباری است. ابتدا چاپ داده های ثابت با استفاده از دیگر روش های چاپ پی وی سی انجام میشود و سپس رمزگذاری و شخصی سازی آن ها توسط پرینتر های دیجیتال با سرعت بالا انجام میشود .

انواع چاپ دیجیتال برای کارت ساده PVC

چاپ حرارتی مستقیم : در روش چاپ مستقیم ، سرچاپگر به صورت مستقیم بر روی کارت PVC  و ریبون قرار میگیرد. رنگ ریبون به موجب حرارتی که از طریق هد به آن وارد میشود بر روی کارت پخش می شود . ریبون قابل استفاده در این روش از چهار لایه YMCK و یک لایه overlay تشکیل شده است .

چاپ حرارتی غیر مستقیم : در این روش ابتدا طرح مورد نظر از طریق هد چاپگر برروی فیلم درج میشود و سپس از روی فیلم به سطح کارت پی وی سی منتقل میشود.